Fundraising gøres bedre i fællesskab

Rigtig mange foreninger og organisationer har brug for at fundraise midler til deres projekter og aktiviteter. Det er de færreste, der har egne midler til at føre alle deres idéer ud i livet.

Det er også de færreste, der tænker over at fundraise i fællesskab med andre. Nok primært fordi det samtidig betyder, at de skal planlægge og implementere projekter og aktiviteter i fællesskab med andre. Det kræver, at man som organisation kan se – og tør se – sig selv i partnerskab med en anden organisation, der vil gøre en forskel på samme måde. Ofte vil en organisation se sig selv som værende det bedste bud på, hvordan der gøres en reel forskel for målgruppen. Men man bør som organisation blive bedre til at se på egne kompetencer og ressourcer, og så samtidig se på, hvordan man kan optimere disse ved at indgå i et partnerskab med en anden organisation.

Det er der flere gode grunde til. Den første er, at man kan opnå dobbelt effekt, men nøjes med at skulle administrere ét projekt. Det er derfor billigere uden at gå på kompromis med værdi og indsats.

En anden god grund er, at fondene ser positivt på partnerskaber og fælles projekter. Fondene vil gerne støtte projekter, hvor de kan se, at de får mere for pengene ved at flere går sammen om at løse konkrete udfordringer.

– Vi er tilhængere af den samarbejdede tilgang, hvor organisationer går sammen om at skabe fælles indsatser frem for at arbejde med hver deres projekt med samme målgruppe og problematik, siger Jakob Roepstorff, programchef hos Egmont Fonden, til Altinget.dk.

Vælg din partner klogt
Som organisation skal man naturligvis ikke springe blindt ind i et partnerskab med en anden organsation, bare fordi man vil stille sig bedre over for fondene. Man skal gøre det “klogt” og gøre det, fordi det er det rigtige at gøre. Man skal indgå i partnerskaber, hvor man har samme målgruppe, og hvor man er enige om, at man kan gøre en endnu større forskel ved at gøre det sammen.

I et partnerskab skal man være i stand til at se hinanden som sparringspartnere – og ikke som konkurrenter. To organisationer kan sagtens have to forskellige tilgange til, hvordan man ønsker at løse en konkret udfordring, men i et godt partnerskab er man i stand til at kombinere de forskellige løsningstilgange.

Et godt eksempel på dette er når den lokale spejdergruppe indgår et partnerskab med den lokale Red Barnet Familieoplevelsesklub. Begge partnere ønsker at give børn/familier en god oplevelse sammen, men de har normalt forskellige måder at gøre det på. Ved at indgå et partnerskab kan begge parter opnå glade børn/familier, der får gode oplevelser, fordi begge parter byder ind med lige præcis det, de er bedst til. Spejdergruppen er gode til at lave konkrete friluftsaktiviteter, mens Red Barnet er gode til at skabe kontakt til de børnefamilier, der har brug for fælles aktiviteter, der er til at betale.

Når man skal lave fælles projekter og fundraising, så skal man som organisation være i stand til at fokusere mere på den aktuelle indsats i stedet for at se det som en mulighed for at få flere ressourcer til sin egen organisation. Det er indsatsen, der er afgørende for fælles succes.

Derfor er det vigtigt, at man i partnerskabet er fuldstændig åben og ærlig, så begge organisationers forventninger er gensidigt kendte og accepterede. Det kan forhindre de fleste uenigheder efterfølgende.

Nemmest at starte det rigtige sted
Når partnerskabet skal identificere de bedste steder at fundraise, så er det vigtigt at bruge god tid på at finde de rigtige fonde. Det er det nemmeste i verden for en fond at give et nemt afslag, hvis ikke partnerskabet lever fuldt ud op til kriterierne. Når det er sagt, så er det jo ikke “ulovligt” at tilpasse sit projekt en anelse, så det lever op til kriterierne. Men det må aldrig være en undskyldning for at gå på kompromis med egne værdier og indsatsen.

Tag altid gerne en dialog med fonden, inden der sendes en ansøgning. De fleste fonde giver gerne råd og vejledning om ansøgninger. Nogle fonde giver også en hurtig vurdering via deres hjemmeside på en konkret ansøgning. Blandt andet Nordeafonden og Egmont Fonden tilbyder dette, men listen kan sagtens være længere.

– Det er vigtigt, at organisationerne ikke tænker, at fondene sidder højt oppe i et elfenbenstårnet, hvor man ikke kan nå os. Vi er til for at være almennyttige og tilgængelige. Derfor skal man ikke være bange for at ringe til os eller tage fat i os til arrangementer, fortæller Frans Richard Bach fra Nordeafonden til Altinget.dk.

Fondene er generelt gode til at give råd om, hvordan man som organisation bedst muligt fundraiser. Denne liste på 12 gode råd er stykket sammen ud fra en række artikler, der er bragt på Altinget.dk. Listen giver et godt overblik over, hvad man skal overveje og foretage sig, hvis man vil opnå en succesfuld fundraising.

[WPSM_COLORBOX id=853]

Artikler om emnet:

Otte gode råd fra fonde til ansøgere: Sådan får I succes med jeres fondsansøgninger (Altinget.dk)

Undgå klassiske faldgruber i fondsansøgninger (Altinget.dk)

Sådan øger I chancerne for at få fondsmidler med fællesansøgninger (Altinget.dk)

Best practise: Lynvurdering af fondsansøgninger gavner alle parter (Altinget.dk)

[custom-twitter-feeds hashtag=”#fundraising”]

[custom-twitter-feeds hashtag=”#partnerskab”]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *